Zorg uit vertrouwde handen, zorg uit ons hart!

Gezond zijn en blijven: tijdens en na je zwangerschap

Tijdens uw zwangerschap of na uw bevalling is het belangrijk dat u let op uw voeding. Gezond eten is namelijk niet alleen voor u zelf, ook uw baby heeft er profijt van. Tijdens de zwangerschap kunt u bijna alles blijven eten en drinken, zolang het maar gezond en gevarieerd is. Voeding die u beter kunt vermijden zijn rauwe producten zoals rauw vlees, schimmelkazen, gerookte vis en leverproducten.

Eten voor twee is een fabel, dat is zeker niet nodig. Wel heeft uw lichaam tijdens de zwangerschap meer vitamines en mineralen nodig. Deze zijn als volgt:

Foliumzuur: dat verkleint de kans dat je kindje een hazenlip, open ruggetje of open gehemelte krijgt.
Vitamine D: zorgt voor sterke tanden en botten bij jou en je baby.
IJzer: hiermee voorkom je bloedarmoede. Vitamine C bevordert de ijzeropname van plantaardige voedingsmiddelen, zoals groente en fruit.
Calcium: dit zorgt voor een goede ontwikkeling van spieren en geeft sterke botten en tanden.
Omega 3 en Omega 6: dit zijn essentiële vetzuren die in vette vis voorkomen. Ze zorgen voor een goede ontwikkeling van de hersenen van je kindje.

Let op! Neem altijd supplementen die speciaal ontwikkeld zijn voor zwangere vrouwen. Overleg altijd eerst met je verloskundige voor u begint deze inneemt.